Nakkekink

Hva er nakkekink? 

Hvert år opplever 30-50 % av befolkningen nakkesmerter. Nakkens funksjon er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet. Nakken består av et intrikat samspill mellom ledd, båndstrukturer, dyp og overfladisk nakke og halsmuskulatur, samt ryggmargen med nerveforgreininger til armer og overkropp. Mange opplever stivhet i nakke og skuldermuskulatur, ofte som et resultat av en hektisk og stressende hverdag. Noen ganger oppstår det en mer akutt smerte, nakkekink.

Hva forårsaker nakkekink?

Årsaken til at vi får en nakkekink er ofte ukjent, men i mange situasjoner kan det relateres til gradvis økende belastning på nakken over tid i form av ensidig belastning eller feilbelastning. Dette kan være dårlig, ergonomisk sittestilling på jobb, feil skjermhøyde, langvarig sitting med rotert hodet på foredrag eller i møter, langvarig, uvant stilling for nakken ved f.eks. oppussing eller maling av tak, eller dårlig teknikk på styrketrening. Ofte er det en forhistorie til at folk en dag våkner med kink i nakken, men den er ofte udramatisk forhold. Det er allikevel viktig å gjøre noe mer årsaken til at smerte evnt oppsto, slik at man unngår at de gjentar seg og trolig opplever mindre smerter i nakken i dagliglivet.

Det er viktig å vite at nakkekink også kan oppstå helt ut av det blå ved en rask vridning på hodet eller en ugunstig sovestilling.

Hva er vanlige symptomer?

De vanligste symptomene er innskrenket bevegelighet i nakken og smerter ved forsøk på rotasjon og sidebøy. Det er ofte stivhet i hals og nakkemuskulatur. Man ønsker gjerne å ha hodet i en bestemt posisjon for å unngå smerte og bevegelsesmønsteret blir noe mer «robotaktig». Man ønsker heller å snu hele kroppen og ikke bare hodet for å orientere seg. Hodepine kan forekomme ved nakkekink, det samme kan utstrålende smerte til arm.

Nakkekink er verst de første tre dagene, deretter avtar gradvis smerten, men stivheten i muskulaturen kan vedvare i lengre tid.

Hva er behandlingen?

Muskulær behandling av skuldre, nakke og halsmuskulatur, samt lett bevegelse av hodet vil ofte være med på å redusere smertene. Det er viktig med informasjon om problemstillingen og råd om å normalisere bevegelsesmønsteret så raskt som mulig. Det er viktig å vite at smerten man opplever ved bevegelse av nakken på ingen måte er farlig, og jo mer du forsøker å bevege, jo raskere vil du føle bedring. I noen tilfeller vil det også være hensiktsmessig med manipulasjonsteknikker hos en kiropraktor, men primært er det viktig å få løsnet opp i anspent muskulatur innledningsvis.

Det kan være nyttig med ergonomiske råd om din arbeidssituasjon, samt riktig teknikk på treningsøvelser.