Hvordan unngå “musearm”?

I følge en undersøkelse har så mange som 2 av 3 kontoransatte i Norge tidvis smerter/plager i håndledd, armer, skuldre eller nakke, som følge av jobb med datamus. Samtidig svarer 3 av 10 at de ikke har gjort noe for å bli kvitt eller forebygge plagene.

Det kan være mange årsaker til ”musearm”, og i likhet med andre muskel- og skjelettplager, er årsaken sammensatt med en kombinasjon av ensidig belastning, statisk arbeid og mangel på fysisk aktivitet.

Her er noen enkle tips for å unngå denne plagen:

  • En ergonomisk riktig arbeidsplass er viktig. Dette inkluderer hvordan pulten din står, hvordan du sitter/står ved pulten, plassering av skjerm, tastatur og datamus.
  • Det finnes forskjellige typer tastaturer, mus og puter til å legge under håndleddene som kan brukes som avlastning for å få en mer avslappet arbeidsstilling. Forsøk for eksempel et tastatur som går opp mot midten eller en mus som er formet som en spak du kan holde rundt.
  • Lær deg hurtigtaster for å unngå så mye klikking på mus. Hurtigtaster er tastekombinasjoner som gjør det samme som et museklikk slik at du kan beholde hendene på tastaturet.
  • Tastatur og mus skal i størst mulig grad være plassert foran deg og ikke ut på siden. Dette bidrar til å minke belastningen.
  • Vær aktiv i jobbhverdagen og variere mellom å stå og sitte ved pulten.
  • Tøying er viktig! Legg inn et par minutters strekk hver time, dette kan gjøre en stor forskjell!
  • Regelmessig massasje og behandling kan fjerne smerter dersom du har fått dem og forebygge at plagene skal oppstå igjen. Book en time hos oss i dag!