Beinhinnebetennelse

Hva er beinhinnebetennelse?

Beinhinnebetennelse er en betegnelse som omhandler aktivitetsrelaterte leggsmerter. Vedkomne opplever ofte smerter og ømhet på forsiden og innsiden av leggen under og i etterkant av trening og aktivitet. Man er ofte svært øm langs med innside av leggen, av og til er det mulig å finne palperbare knuter og klumper langs med innsiden av tibia (leggbeinet). Innledningsvis er det ofte en murrende smerte og et lett ubehag som ofte oppstår mot slutten av økten, eller kun etter økter med relativt harde belastninger. Dersom dette ubehaget ignoreres, reduseres tåleevnen til vevet og smertene melder seg stadig tidligere og hyppigere i aktivitet og trening. I enkelte tilfeller vil man etterhvert også oppleve hvilesmerter og nattsmerter, det kan også oppstå leggkramper som en tilleggsplage. Smertene blir for noen så sterke at det tvinger en til å måtte oppgi ønsket aktivtetsnivå.

nebetennelse er en betegnelse som omhandler aktivitetsrelaterte leggsmerter. Vedkomne opplever ofte smerter og ømhet på forsiden og innsiden av leggen under og i etterkant av trening og aktivitet. Man er ofte svært øm langs med innside av leggen, av og til er det mulig å finne palperbare knuter og klumper langs med innsiden av tibia (leggbeinet). Innledningsvis er det ofte en murrende smerte og et lett ubehag som ofte oppstår mot slutten av økten, eller kun etter økter med relativt harde belastninger. Dersom dette ubehaget ignoreres, reduseres tåleevnen til vevet og smertene melder seg stadig tidligere og hyppigere i aktivitet og trening. I enkelte tilfeller vil man etterhvert også oppleve hvilesmerter og nattsmerter, det kan også oppstå leggkramper som en tilleggsplage. Smertene blir for noen så sterke at det tvinger en til å måtte oppgi ønsket aktivtetsnivå.

Beinhinnebetennelse er en betegnelse som omhandler aktivitetsrelaterte leggsmerter. Vedkomne opplever ofte smerter og ømhet på forsiden og innsiden av leggen under og i etterkant av trening og aktivitet. Man er ofte svært øm langs med innside av leggen, av og til er det mulig å finne palperbare knuter og klumper langs med innsiden av tibia (leggbeinet). Innledningsvis er det ofte en murrende smerte og et lett ubehag som ofte oppstår mot slutten av økten, eller kun etter økter med relativt harde belastninger. Dersom dette ubehaget ignoreres, reduseres tåleevnen til vevet og smertene melder seg stadig tidligere og hyppigere i aktivitet og trening. I enkelte tilfeller vil man etterhvert også oppleve hvilesmerter og nattsmerter, det kan også oppstå leggkramper som en tilleggsplage. Smertene blir for noen så sterke at det tvinger en til å måtte oppgi ønsket aktivtetsnivå.

Beinhinnebetennelse er spesielt vanlig hos idrettsutøvere og personer med høyt aktivitetsnivå, samt barn og ungdom i vekst som trener mye. Tilstanden forekommer også hos personer med statisk og repeterende belastning over tid, som feks militæret, butikkansatte eller ansatte på sykehus, fabrikk- eller lagerarbeidere. Kombinasjonen av hardt underlag og mange timer med ståing og gåing er ofte en trigger for denne typer plager.

Hva forårsaker beinhinnebetennelse?

Benhinnebetennelse skyldes i all hovedsak overbelastning av muskel- og senefeste langs innsiden av leggbeinet. Økt muskelmasse og liten grad av restitusjon som følge av mye og tøff trening antas å være en viktig, utløsende årsak. Ved langvarig og repetert belastning utvikles en overbelastning i muskelfestet i beinhinnen som er festet til selve beinet. Det blir et uhensiktsmessig drag på beinhinnen over tid, og dette kan igjen føre til tilstanden beinhinnebetennelse. I noen tilfeller fører den økte muskelmassen til at det blir for trangt for leggmuskelen inne i fascien som omkranser muskulaturen, og det oppstår et compartmentsyndrom.

Det kan være flere årsaker til at beinhinnebetennelse oppstår:

  • Ensidig belastning over tid. Repeterende belastning på hardt underlag uten tilstrekkelig med restitusjons. F.eks. ungdom som trener mye både på skole og fritiden. Dette er gjerne utøver i idretter med hardt underlag både ute og inne, gjerne hallidretter, eller i idretter der man er barbeint. Dette kan også være maratonløperen som kun trener på asfalt eller en lagerarbeider som står hele dagen på betonggulv.
  • Dårlig fottøy eller ensidig bruk av sko. Flate sko uten oppbygning for fotens normalkurve kan ofte gi smerter i leggene. Dette kan også være mosjonisten som bestemmer seg for å begynne å løpe igjen, og finner frem gamle og slitte sko fra kjelleren. Det kan også være snakk om fotballspilleren som hver eneste dag trener i harde fotballsko uten noe oppbygning for foten. Ofte ser vi soldater i førstegangstjeneste med lite ergonomiske marsjstøvler som sliter med beinhinnebetennelse etter lange turer med tung oppakning eller langvarige oppstillinger på stedet hvil.
  • Stramme leggmuskler på baksiden av leggen kan være med på å skape et økt drag på beinhinnen, og øker belastningen på muskler på forsiden av leggen.
  • Stram achillessene kan også være med på å skape dårlige arbeidsforhold for leggmuskulaturen.
  • Nedsatt ankelmobilitet og påfølgende endret løpsmønster og belastning.

Hva er behandlingen?

Informasjon og avdramatisering av tilstanden er for mange det viktigste, i tillegg til råd om alternativ trening og belastning. Dette er en svært normal problemstilling som mange vil oppleve i løpet av livet.

Det første tiltaket som må iverksettes ved beinhinnebetennelse er endret aktivtetsnivå og belastningsstyring. For mange har det blitt for mye belastning på kort tid, og en endring i treningsplan og aktivitetsnivå vil for mange redusere plagene. Reduksjon av løping på hardt underlag vil gi smertelette for mange. Ofte handler det om større variasjon i trening, så i stedet for å bare løpe, kan det være smart å f.eks. legge inn en økt med sykkel, styrketrening eller annen lystbetont aktivitet for endret belastning og muskelaktivering.

Mange barn og unge rammes av denne problemstillingen, derfor er det viktig at foreldre og trenere er med på å legge til rette for endret aktivitetsmønster og belastningsstyring i en periode. Kanskje må man endre fra 5 til 3 økter i noen uker, eller at antall kamper må begrenses i en periode. Det bør legges vekt på allsidig trening og øvelser som ikke belaster leggene unødig. Det kan være nyttig å variere skotøy både i økten, men også fra dag til dag. For noen kan det være nyttig å varme opp i joggesko, før man evnt bytter til hallsko eller fotballsko.

En myk joggesko med god demping kan for mange være med på å redusere plagene. I noen tilfeller ser man at det kan være hensiktsmessig å få tilpasset en såle som brukes i ulike sko. Såler vil skape en endret avlastning for foten, evnt være med på å korrigere eller kompensere for eventuelle disponerende feilstillinger i fot (plattfot, hulfot, navicularedropp) og på denne måte skape endret belastning for legg og leggmuskulaturen.

I mange tilfeller kan muskulær behandling med dyptgående massasje, råd om tøyninger, bruk av IMS (nålebehandling) og konkrete øvelser med ulike tåhevkombinasjoner være nyttige tiltak.

Noen kan ha nytte av ulike teipeteknikker for å skape et avlastende drag på beinhinnen, andre melder om at kompresjonsstrømper kan ha en smertedempende effekt. Bruk av betennelsesdempende medikamenter (NSAIDs) har ofte liten effekt, men kan i enkelte tilfeller være anbefalt, da helst i en akuttfase. Det ser ikke ut til at det er noen forskjell i bruken av medikamenter kontra gel, f.eks. Ibux gel.

Dersom ingen tiltak fører frem og smerten er stor, kan det være hensiktsmessig med en ortopedisk vurdering. Merk at operasjon vurderes tidligst etter 3-6 måneder med tilfredsstillende, konservativ behandling. I noen tilfeller kan det være aktuelt med operative inngrep for beinhinnebetennelse eller compartmensyndrom.

Våre terapeuter kan hjelpe deg med informasjon, råd om tilpasset trening og øvelser, behandling og såletilpasning ved behov.